Superfoods lista produktów, które są uznawane zanajzdrowsze. Co warto o nich wiedzieć?

Superfoods, superżywność, superowoc, superziarno, superwarzywo- czy to wszystko nie jest jednak tylko superfascination albo superhype, albo supertop? W kręgach medycznych, w branżach pokrewnych, wśród ekspertów nie jest używane określenie superfoods w odniesieniu do jakiejkolwiek żywności. Superżywność nie doczekała się także jeszcze definicji, wprowadzonej przez organy na najważniejszych światowych rynkach. Za… Read More
Superfoods lista produktów, które są uznawane zanajzdrowsze. Co warto o nich wiedzieć?

Superfoods, superżywność, superowoc, superziarno, superwarzywo- czy to wszystko nie jest jednak tylko superfascination albo superhype, albo supertop? W kręgach medycznych, w branżach pokrewnych, wśród ekspertów nie jest używane określenie superfoods w odniesieniu do jakiejkolwiek żywności. Superżywność nie doczekała się także jeszcze definicji, wprowadzonej przez organy na najważniejszych światowych rynkach. Za to superfoods jest sposobem na supersprzedaż, bo produkt z etykietami w dużym skrócie wkładając je do worka: zdrowe, nieprzetworzone, zalicza wyższe słupki sprzedaży. Zatem pora przyjrzeć się, czym jest superfood?
Z tego artykułu dowiesz się:

  • Superfoods co to jest?
  • Kto zapoczątkował superżywność?
  • Superfood lista- produkty, które są promowane jako superżywność.
  • Polskie superfoods- co kupować z naszego podwórka?
  • Fakty i mity na temat superżywności.

Jako człowiek, który lubi dobrze zjeść, ale też dobrze wyglądać, polecam Ci moje smaczne przepisy na grilla: https://4vit.pl/2023/zdrowe-smaczne-dania-z-grilla/.

Superfood co to?

Czy zastanawiałeś się kiedyś czym tak naprawdę jest superżywność? Czy ma realny wpływ na zdrowie? Dlaczego jedne owoce, czy starożytne ziarna są tak pożądane obecnie w diecie? A inne spychane na pobocze? Zacznijmy więc od faktów na temat super jedzenia. Nie ma definicji superżywności. Nie ma regulacji dotyczących tego, co dokładnie zalicza się do tej kategorii. Na próżno szukać superfood co to jest w Europejskim Urzędzie ds. bezpieczeństwa Żywności. Superżywności nie definiuje też Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków. Zatem, co to jest superżywność?

Spoglądając do marketingu, czyli zupełnie innej branży, można już nieco więcej znaleźć na jej temat. Żywność, którą wypromuje się jako superfoods, postrzegana jest jako źródło
cennych wartości odżywczych, witamin, mikroelementów i innych składników odżywczych. Superfoods ma nie tylko dostarczać wartości odżywczych, ale też zapobiegać różnym chorobom. Pod czym niekoniecznie podpisują się lekarze, dietetycy czy inni eksperci z branży medycznej.

Kto zapoczątkował superżywność?

Początków wcale nie szuka się w starożytnych, zdrowych ciałach Greków i innych narodów, lecz znów w marketingu. Jedne źródła mówią o bananach, które były na początku ubiegłego wieku promowane przez jedną z firm jako superżywność, odżywcze, wychodzące na zdrowie i świetne również dla dzieci. Oczywiście chodziło o import.

Inne źródła wskazują, że początku superfoods można się doszukiwać w muffinkach. Bo o nich w kontekście superfoods napisała kanadyjska gazeta w okolicach połowy ubiegłego wieku. Myślę, że wiele osób, które lubią słodycze chciałoby nadal widzieć muffinki wśród superżywności.


Wychodzi na to, że nie zaczęło się od zależności: spożycie produktu = lepsze zdrowie, a od nazwy super produkt = super sprzedaż. Jak to wygląda dziś? Cóż, jest moda na superfoods. Badania prowadzone w USA potwierdzają, że ludzie chętniej sięgają do portfela i kupują produkty wypromowane pod tą nazwą.

Superfood lista

Oczywiście chyba nie da się wypromować czegoś, co nie ma wartości odżywczych, bo przekręt prawdopodobnie szybko by wyszedł, dlatego warto poznać najzdrowsze superfood. Jednak mając na względzie, że nie zrobią one całej roboty w diecie, czyli nie zaspokoją wszystkich potrzeb organizmu.

10 superfoods

  1. Awokado. Dobrze już nam znany owoc jest cennym źródłem witamin: A, witamin z grupy B, H, K.
    Zawiera kwas foliowy, pantotenowy oraz mikroelementy (m.in.: wapń, magnez, żelazo). Awokado
    zaliczane jest do najzdrowszych owoców. Rośnie w Ameryce Środkowej i Południowej.
Awokado
  1. Jagody goji. W Chinach nazywane owocami długowieczności. Zawierają aminokwasy, karotenoidy,
    flawonoidy, witaminy (m.in.: C, E), mikroelementy (żelazo, miedź, cynk) oraz kwasy organiczne.
    Również są zaliczane do najzdrowszych superfood. Pochodzą z Azji.
  2. Niełuskane nasiona konopi siewnej. Są źródłem białka, zdrowych kwasów omega-3, witamin,
    składników mineralnych oraz błonnika. Mają lekko orzechowy smak. Łuskane mają nieco mniej wartości
    odżywczych. Pochodzą z Azji Środkowej.
  3. Komosa ryżowa. Jest źródłem witamin, mikroelementów oraz białka. Dostarcza wszystkich
    aminokwasów egzogennych. Poza tym zawiera również błonnik i kwasy omega-3. Pochodzi z Ameryki
    Południowej.
  4. Jarmuż. Zawiera dużo witaminy C, poza tym witaminę A i K. Jest źródłem magnezu, fosforu, soli
    mineralnych. Uważany za silny antyoksydant. Uprawiany jest na północy Europy, w Azji oraz w Ameryce
    Północnej.
Jarmuż
  1. Nasiona Chia. Są źródłem błonnika, białka, witamin (z grupy B oraz E), mikroelementów i
    przeciwutleniaczy. Są źródłem kwasów omega-3 i mają ich więcej niż łosoś norweski. Nasiona pochodzą
    z Gwatemali i Meksyku.
  2. Grzyby shiitake. Są źródłem witamin z grupy B, w szczególności niacyny. Zawierają sporo
    mikroelementów: selen, magnez, fosfor, cynk. Zawierają lentinan, substancję uznaną za działającą
    przeciw nowotworom. Grzyby shiitake pochodzą z Azji (głównie Japonia i Chiny).
  3. Algi morskie (spirulina, chlorella). Zawierają kwasy omega-3, błonnik, liczne witaminy i są źródłem
    białka. Poza tym są źródłem mikroelementów. Uznawane za antyoksydant. Potocznie nazywane są
    glonami.
  4. Amarantus. Zaliczany do pseudozbóż, podobny do nich, lecz bogatszy od nich w wartości odżywcze.
    Jest źródłem białka, błonnika, magnezu, żelaza, selenu, potasu. Uprawiany w różnych zakątkach ziemi, a
    pochodzi z Ameryki Południowej.
  5. Miód manuka. Od pozostałych miodów odróżnia go zawartość zawartość MGO- methylglyoxal.
    Przewyższa inne miody pod tym względem od kilkunastu do kilkudziesięciu razy. Pochodzi z Nowej
    Zelandii.

Polskie superfoods

Czyli cudze chwalicie, a swego nie znacie. Nasz rodzinny rynek jest równie bogaty w naturalne, cenne we właściwości odżywcze produkty. Mało tego wcale nie trzeba mieć wielkiego worka pieniędzy, by kupować polską superżywność.

Orzechy włoskie

Produkty, które są określane mianem polskie superfoods to:

  • wszelkiego rodzaju kiszonki,
  • czosnek,
  • sok z brzozy,
  • sok z czarnego bzu,
  • brokuł,
  • orzechy włoskie,
  • żurawina,
  • dynia,
  • miody z polskich pasiek,
  • kasza jaglana,
  • natka pietruszki,
  • aronia,
  • siemię lniane,
  • trawa jęczmienna.

Z pewnością jeszcze wielu świetnych pod względem odżywczym polskich produktów na tej liście brakuje, owoców i warzyw, po które warto sięgać. Polskie, często dużo tańsze niż zagraniczne i tropikalne owoce, warzywa i nasiona, są również cennym źródłem witamin i mikroelementów.

Fakty i mity na temat superżywności

Być może poczujesz rozczarowanie, ale superfoods nie leczą i nie są odpowiedzią na problemy zdrowotne. Mało tego organizacje zajmujące się zdrowiem publicznym zdemaskowały już niektórych sprzedawców umieszczających oświadczenia o pozytywnym wpływie na zdrowie na produktach, które nie miały podstaw w badaniach.


Wypromowanie produktu pod banderą superfoods wpływa na zainteresowanie i tym samym na sprzedaż. Jest to jeden ze sposobów na wprowadzanie na rynek nowych tropikalnych owoców czy nasion.


Ludzie mają świadomość tego, że przemysł spożywczy już dawno odszedł w kierunku mocno przetworzonych, gotowych i smacznych produktów. Dlatego obecnie obserwujemy zainteresowanie zdrowymi, naturalnymi, nieprzetworzonymi produktami. W końcu tak żywili się nasi przodkowie. Stąd też duże zainteresowanie produktami z etykietą najzdrowsze superfoods.

Zbilansowana dieta to podstawa

Przerzucenie się na superżywność skutkuje brakiem innych wartości odżywczych, które pochodzą od niespożywanych produktów. Dieta powinna być urozmaicona, wzbogacona żywnością, która ma dobry pod względem odżywczym skład. Natomiast nie może się opierać wyłącznie na niej.

Superfoods jest w modzie. Warto włączać zdrowe produkty do diety, ale jeszcze lepiej sprawdzić, czy faktycznie są jakieś badania potwierdzające korzyści z jedzenia konkretnego produktu.


Prosty przepis na zdrowie: jeść wszystko, jak najmniej przetworzone, urozmaicone, od sprawdzonych dostawców. Bo w przypadku jedzenia jakość jest bardzo ważna.

Przeczytaj także...

Dlaczego tyjemy na zimę?

07 grudnia 2023
Pyszne, kuszące zimowe rarytasy, rozgrzewające, kaloryczne posiłki i mniejsza aktywność fizyczna to tylko niektórzy winowajcy…
Komentarze
Dodaj komentarz

Twój komentarz zostanie poprawiony przez stronę w razie potrzeby.